17# תהליכים קבוצתיים: יישומים לעבודה עם קבוצות במערכת החינוך בכלל ובמצבי הצפה וקונפליקט בפרט.
קהל יעד
אופי הסדנה
תקציר
יישומים לעבודה עם קבוצות במערכת החינוך בכלל ובמצבי הצפה וקונפליקט בפרט.
בהשתלמות נעסוק בתהליכים הקבוצתיים הקורים בקבוצות במערכת החינוך: הן בקבוצות קיימות (כתות, חדרי מורים, צוותים) והן בקבוצות יזומות (עם ילדים, הורים, מורים). נלמד כיצד יכולים פסיכולוגים.ות חינוכיים.ות להיות משמעותיים.ות ומשפיעים.ות בקבוצות אלו.
הנחת העבודה של ההשתלמות היא שידע ומיומנויות של הנחיית קבוצות יכולים לאפשר למרחבים הקבוצתיים להיות מכילים ותקשורתיים יותר בהתמודדות היעילה שלהם עם משימות הקבוצה, תוך התייחסות לקונפליקטים והצפות המתרחשים בקבוצה.
במפגשים נתייחס הן לתהליכים קבוצתיים אוניברסליים (שלבים בקבוצה, קולות קבוצתיים, שילוב תוכן ותהליך, קונפליקטים ומצבים רגרסיביים בקבוצה) והן לתהליכים קבוצתיים יחודיים המתרחשים בישראל במקביל למציאות המורכבת בה אנו חיים.
נדון בדרכים להבין ולהתמודד עם השפעות חיצוניות החודרות למציאות הסוביקטיבית של הקבוצה ומקשות על תיפקודה (כך מלחמה, שונות פוליטית). נברר כיצד יכול.ה המנחה לשמור על זהותו.ה המקצועית והאישית, תוך כדי התמודדות עם הצפות וקונפליקטים סביבו ובתוכו. כיצד ניתן להמשיך ולקדם את מטרות הקבוצה והמשתתפים.
נתייחס לתאוריות רלוונטיות (כך תאורית הפוקל קונפליקט, ביון, והסומטיק אקספיריאנס) ולמיומנויות הנחיה בקבוצה.
סגנון הלמידה: הסדנה תשלב ידע תאורטי, התנסות חוויתית, ולמידה מתיאורי מקרים של המשתתפים. בנוסף, נתבונן בתהליכים הקבוצתיים שיווצרו בקבוצה שלנו ‘בכאן ועכשיו’ ונמשיג אותם בהתייחס לתאוריות על ‘הקבוצה כשלם’, ולתהליכי וויסות הצפות.
נצפה בסרטונים והמשתתפים יופנו לקריאת מאמרים, חלקם באתר שלי, www.helibarak.com
