סדנאות הכנס

47# שכל ישר, לב פתוח – על פרקטיקה דיאגנוסטית מיטבית ומיטיבה

קהל יעד

מתמחים.ות משנה שלישית ואילך, מומחים.ות, בהסמכה להדרכה, מדריכים.ות, מנהלים.ות, בעלי.ות תפקידי מטה ובכירים

אופי הסדנה

עיוני – אבחון (סדנת למידה בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה)

תקציר

הפרקטיקה הדיאגנוסטית בשדה הפסיכולוגיה החינוכית היתה רצופת אתגרים מאז ומעולם. אך בעידן הנוכחי – עם שלל סערות, רפורמות, אבחונים לוועדות ומל״לים, בלבול ומחלוקות סביב הגדרות ואבחנות ומודלים תיאורטיים משתנים – מורכב במיוחד לשמור על עמדה דיאגנוסטית מקצועית המייצרת אמירה משמעותית, בהירה ורלוונטית על הנבדק.
בסדנה נעסוק בסוגיות עדכניות בפרקטיקה הדיאגנוסטית בעידן זה, במרחב שבין השיקולים המקצועיים לאתגרי המציאות.
נושאים מרכזיים בהם נעסוק:
• כולם מדברים על חשיבה דיאגנוסטית, אבל מה זה בעצם אומר? ננסה ״לפרק״ את המושג החשוב והעמום הזה ולתרגמו מהלכה למעשה. ננסה להבין מה מבחין בין עשייה דיאגנוסטית ״סתמית״ לדיאגנוסטיקה מקצועית, מיטיבה ומשמעותית.
• בתחום המשכל – נעשה סדר בנושא ההגדרות והאבחנות השונות, ובעקרונות שיכולים לסייע באבחנה המבדלת. נציג מודל עדכני של קבלת החלטות שיכול לסייע בשאלת האבחנה של לקות למידה כאשר תמונת הממצאים אינה ברורה. נבחן איך משתלבים בתמונת המשכל הקשב והתפקודים הניהוליים ומה מקומם של המבחנים הקוגניטיביים בהערכת הקשב? ומה אומרים מחקרים עדכניים על הקשר בין היכולות למיומנויות הלימודיות?
• בתחום הרגשי – נדון באופן בו ניתן לגבש אמירה משמעותית על עולמו הפנימי של הנבדק מעבר לאמירות גנריות ושחוקות לעייפה, וכיצד נוכל לרענן את ארגז הכלים של הערכת התחום הריגשי מעבר לכלים ה״רגילים״. בהקשר זה נעסוק גם בהערכה דיאגנוסטית ראשונית כבסיס לפורמולציה של התהליך הטיפולי.
• נקדיש זמן גם לשלב האחרון, ואולי המשמעותי ביותר, של התהליך האבחוני – כתיבת חוות הדעת ושיחת המשוב. איך נכתוב חוות דעת נרטיביות, משמעותיות ובהירות? מה הופך שיחת משוב למשמעותית ומקדמת עבור הנבדק?
• בראיה רחבה יותר, נבחן את הממשק בין הדיאגנוסטיקה לפסיכותרפיה ולעבודה מערכתית, ונראה כיצד משתלבים עקרונות החשיבה הדיאגנוסטית בשני תחומי הליבה האחרים.
בכל אלה ועוד נעסוק תוך התייחסות למחקרים עדכניים, דוגמאות מהחיים וניתוחי מקרים, ובלי לשכוח את המציאות המאתגרת של העבודה בשפ״חים.
הסדנה מיועדת למתמחים משנה שלישית, מומחים ומדריכים המבקשים להעמיק בתחום הדיאגנוסטי. פסיכולוגים שכבר יודעים דיאגנוסטיקה, אבל רוצים להבין אותה טוב יותר, ואולי ״סתם״ להתאהב בה מחדש (או לראשונה). נדרשת התנסות קודמת באבחונים עם וודקוק-ג׳ונסון והיכרות בסיסית עם הגישה הפרשנית של המבחן, וכן נדרש ידע בסיסי בתחום המשכל ובאבחון של ל״ל.
המשתתפים יתבקשו להגיע לסדנה עם חומרים דיאגנוסטיים (חומרי גלם ודוחות ציונים). אין צורך בחוות דעת כתובות, אך כדאי להצטייד בסקרנות ופתיחות מחשבתית. חלק מהמקרים יהוו בסיס ללמידה בקבוצה. המשתתפים מוזמנים אף לשלוח שאלות למנחים לפני הסדנה.

לכל הסדנאות
צביקה יערי
מנחה
צביקה יערי
פסיכולוג חינוכי בכיר. כיהן שנים רבות כיו״ר הפורום הארצי לדיאגנוסטיקה ול״ל, סגן פסיכולוג מחוז מרכז ומנהל שפ״ח מוא״ז חבל מודיעין. כיום עוסק באבחון וטיפול באופן פרטי.
שרון פילובסקי
מנחה
שרון פילובסקי
שרון פילובסקי - פסיכולוגית חינוכית בכירה. בשנים האחרונות - חברת פורום דיאגנוסטיקה ול״ל, רכזת מבחן וודקוק-ג׳ונסון. כיום – רכזת פיתוח ידע בצוות דיאגנוסטיקה ארצי, דוקטורנטית בחוג לל״ל באוניב׳ חיפה. מנהלת שפ״ח קרית-ביאליק.