סדנאות הכנס

25# פסיכולוגיה חינוכית במרחבים מעורבים (יהודי-ערבי) בזמני קונפליקט.
מה יש לה להציע?

קהל יעד

כולם.ן

אופי הסדנה

דינמי (דגש על תהליך דינמי אישי וקבוצתי)

תקציר

כל שנות קיומה של המדינה וגם לפני כן, הסכסוך היהודי-ערבי מהווה כוח עצום שרוחש מתחת לפני השטח
בכל מרכיבי החיים במדינת ישראל. בחלק מהשנים הוא רדום, יחסית, ובחלק אחר מתפרץ בעוצמה רבה, כפי
שקרה באוקטובר 2023.זה כוח מניע עצום, שמאיים לקרוע את החברה בישראל ואוצר בחובו סכנה קיומית
עבור חלק מתושבי הארץ. פסיכולוגיה חינוכית, בעקרונות המפתח שלה אמורה לקדם בריאות נפשית עבור
ילדים, הורים וצוותי חינוך. אין ספק שלמתח שמשרה הסכסוך יש השפעה עצומה על אקלים חייהם של הילדים
וצוותי החינוך במדינה, אך האם לפרופסיה זו יש מושגים ועקרונות עבודה והתערבות שיכולים להתמודד
ולסייע גם בנושא זה?
יש מי שאומר שהסכסוך משול להתפרצות הר געש, מעין כוח טבע עוצמתי והרסני שלפסיכולוגיה אין מה
להציע לעשות לגביו כשהוא עולה על פני השטח. שכל מה שצריך הוא לחפש מחסה עד יעבור זעם ואז לחזור
לשגרה, עד כמה שניתן….עמדתנו שונה. אנו מאמינים שהעקרונות והמושגים הפסיכולוגיים והחינוכיים שאנו
לומדים ועובדים לאורם, יכולים לסייע גם בסיטואציות מורכבות אלו ולאפשר הבנה מקצועית של התהליכים
הנפשיים שעוברים על כל בני האדם שנמצאים בתוך סערת הקונפליקט.
בסדנה אנו מציעים תשתית מושגית להבנת המורכבות הנפשית של הפרטים וכן זו של המערכת כבסיס
להתבוננות שונה על העצמי ועל האחר וכן כבסיס לבניית התערבויות בתקופה שהכל בוער מסביב וכן
בתקופות של שגרה.

לכל הסדנאות
ד"ר יוסי גואטה
מנחה
ד"ר יוסי גואטה
פסיכולוג חינוכי מדריך, סגן מנהל תחנת יפו
תמיר פראוי
מנחה
תמיר פראוי
תמיר פראוי- פסיכולוג חינוכי מדריך, מנהל תחנת יפו