58# “סדנת ניתוח תפקיד” –
סמכות, מנהיגות ופגיעות בתפקיד המדריך בפסיכולוגיה חינוכית בעת הנוכחית
קהל יעד
אופי הסדנה
תקציר
מטרת הסדנה: לפתוח מרחב ללמידה התנסותית, על היבטים מודעים ולא מודעים של התפתחות וגיבוש התפקיד והזהות המקצועית של המדריך בפסיכולוגיה חינוכית. בסדנה נחקור את תפיסת התפקיד והמקצוע הפנימית, את שורשיה, נלמד כיצד היא משפיעה על אופן ההתנהלות בתפקיד בתקופה הנוכחית ונחשוב על יישום הלמידה בעבודה מחוץ לסדנה.
לכל אורך חיינו המקצועיים, כסטודנטים, מתמחים, מומחים, מדריכים, אנו גדלים ומתמקצעים דרך קשרים של הדרכה. מה היא הדרכה טובה? איזו משמעות יש למרחב ההדרכה בחיינו המקצועיים? מה אנו מביאים איתנו למרחב ההדרכה?
במרחב ההדרכה מתקיימים יחסים של סמכות והערכה המזמינים אספקטים מודעים ולא מודעים של יחס לסמכות, יחס ללמידה, לאי ידיעה. מעלים אצל השותפים – מדריך ומודרך – קונפליקטים הקשורים לתלות וגדילה, לאמביציות ודחף להישג, תחרותיות ועוד. נפגוש את מרחב היחסים והייחוסים, של המדריך והמודרך האחד כלפי השני וכלפי תהליך ההדרכה, נכיר מקרוב את דמויות הסמכות המופנמות, ונרחיב את יריעת ההסתכלות שלנו על משמעות תהליך ההדרכה עבורנו.
תפקיד המדריך בשפ”ח הינו חלק מהזהות המקצועית והשייכות לארגון ולדיסציפלינה. בסדנה נזמין התבוננות על “אזורי חיכוך” במפגש עם שייכות ארגונית/מוסדית/ממלכתית ועל “אזורי פגיעות” בתפקידנו כמדריכים, בתקופה של קרע חברתי, משבר הנהגתי, שינויים בדרישות ההתמחות ובתהליכי ההסמכה להדרכה, ומפגש עם טכנולוגיות חדשות. אין ספק כי התקופה מעלה שאלות חדשות ומזמינה שאלות מוכרות לעיבוד נוסף, בנושאים של שייכות, זהות ותפקיד.
משימה מרכזית – לחקור וללמוד את תפיסת התפקיד, להרחיב את ההבנה לגבי הדרמה הפנימית בנטילת תפקיד “המדריך בפסיכולוגיה חינוכית” בעת הנוכחית.
מתודה – “ניתוח תפקיד” – סדנה המשלבת העלאת דילמות ו”אירועים קריטיים” ממרחב ההדרכה, התייחסות למשפחת המוצא, חלומות וזיכרונות ילדות עם התייחסות לתהליכים קבוצתיים מודעים ולא מודעים, המתרחשים ב”כאן ועכשיו” .
הסדנה הינה מובנית. לכל משתתף תיוחד “יחידת עבודה” בה יעבוד בעזרת הקבוצה דרך החומרים שהביא. השילוב בין חקירת עומק אישית לבין התהליך הקבוצתי מהווה כר פורה לחיבורים וליצירת מחשבות חדשות.
הסדנה מיועדת למדריכים ולפסיכולוגים בתהליך הסמכה להדרכה

