59# מעשה ההדרכה –
על הקשבה וסוגיות בתהליכי הדרכה
קהל יעד
אופי הסדנה
תקציר
“הגישה להקשבה אותה אני מציע, טומנת בחובה עמדה שפתוחה לחלוטין לקליטה בעת המעקב אחר המתרחש בשדה. היא מעניקה תשומת לב מלאה להתמרות של הדמויות בדיאלוג האנליטי, ועל ידי כך מאפשרת, מצד אחד, לראות את עצמנו ואת המטופל מנקודת המבט של האחרון, ומצד שני להימנע מלצמצם את הפעולות שלנו לפרשנויות המתמקדות אך ורק במערכת היחסים או העברה.” (אנטונינו פרו, טכניקה בטיפול בילדים, 2012)
תהליכי ההדרכה כרוכים בעמדה של הקשבה לרבדים ולאיכויות של קשר וידע, המושלכים למרחב המשותף שבין מודרך למדריך. מרחב זה מכונה על פי אנטונינו פרו – “השדה”.
בסדנה זו נתבונן ונחווה אלמנטים של הקשבה בשדה ההדרכתי של המדריך והמודרך בפסיכולוגיה חינוכית.
בתחילה נעזר במושגיו של פרו להבנה מעמיקה של שדה ההדרכה- הרחבת המיכל, חלימה והתמרות בחלימה, פיקטוגרמות, נגזרות סיפוריות וביטויים בחדר ההדרכה. (אין צורך בידע מוקדם במושגיו של פרו-אלו יילמדו ויתורגלו בסדנה ).
נדבר על מאפייני ההקשבה האנליטית, המהווים מצע לתהליכים ההדרכתיים ומסייעים למדריך לפתח אצל המודרך מיומנויות מקצועיות ואישיות הנדרשות להתפתחות המקצועית של המודרך, ובתהליך מקביל גם של המדריך.
נציג מודל שפיתחנו המתייחס לאספקטים שונים בתהליך ההדרכה באופן המרחיב את ההתבוננות על שדה ההדרכה. לצד זאת נתייחס לקשיים בתהליכי ההדרכה המכווצים את שדה ההדרכה. דרך התנסות ביישום המודל, נעבד ונבין מוקדי קושי העולים בחדר ההדרכה ואת הדרכים להרחיב שוב את השדה באופן שיתאים למדריך, המודרך והמטופל/לקוח.
נתייחס לתהליכי יסוד המעשירים ומטפחים את השדה ההדרכתי. נרחיב על משמעות הסטינג בהדרכה, על תהליכי התקשרות, העברה, העברה נגדית והזדהות השלכתית. נדון במרקם העדין שנוצר בחדר ההדרכה בין המדריך למודרך ומה מבדיל בין התהליכים בחדר זה, לעומת חדר הטיפול (נתבסס על חשיבתם של בולבי, ביון ואוגדן).
ניתן מקום לסוגיות שעולות בהדרכה אישית, הדרכה קבוצתית ומשוב: סוגיות של אתיקה, משולש היחסים המורכב שבין מדריך, מודרך וארגון. נדון ב”כלי העבודה” בהם אנו משתמשים בשדה ההדרכתי כמו הוורבט, החומר הגולמי (למשל טסטים) האופן ,הנרטיב והחוויות אותן מביא המודרך להדרכה. נתייחס למציאות, הפולשת ברגל גסה למרחב ההדרכה.

