24# “למצוא שקט במים סוערים”- סדנת מיינדפולנס וחמלה עצמית
קהל יעד
אופי הסדנה
תקציר
תרגולי מיינדפולנס וחמלה נמצאו במחקר ככלים יעילים להתמודדות עם מתח נפשי, שחיקה, לחץ ואי ודאות, לשיפור יכולות הקשב בעולם טכנולוגי מציף, לחיזוק מיומנויות ויסות רגשי, ולהעמקת מערכת היחסים שלנו עם עצמנו ועם האחר. כל אלה נחוצים לנו, ולמטופלים ולצוותי החינוך שאנו מלווים, כדי לחיות חיים מלאים, בעלי משמעות.
כפסיכולוגים אנו מתבקשים פעמים רבות לעזור למטופלים ולצוותי החינוך שאנו מלווים לפתור את “הבעיה” ולעזור להם להרגיש טוב יותר. בסדנה זו לא נלמד להרגיש טוב יותר- אלא נלמד איך להיות טובים יותר בלהרגיש. נלמד לשהות ברגע הנוכחי, לגלוש על הגלים של רגשות- גם רגשות שקשה לחוות, כמו חרדה, פחד, עצב ואכזבה- מבלי להימנע, להאבק, להכחיש או להדחיק, תגובות שרק מעצימות את הסבל. בכך נחזיר לעצמנו את תחושת השליטה והשקט.
תרגולי מיינדפולנס וחמלה מרחיבים את החוסן ויכולת ההתמודדות מול המציאות המשתנה תדיר, מגמישים את חופש הבחירה, ומטפחים דפוסי חשיבה ורגש שמקדמים חיים מחוברים, מודעים וקשובים למה שחשוב לנו באמת (ברוח גישת ACT).
כדברי ויקטור פראנקל- “בין גירוי לתגובה ישנו מרחב. במרחב הזה הכוח שלנו לבחור את התגובה. בתגובה שלנו מונחת הצמיחה והחופש שלנו”.
בסדנה זו נשהה במרחב הזה, שבין גירוי לתגובה, כמרחב לחקירה פנימית ולהתנסות בתנועה עדינה פנימה. נחקור כיצד להשאר נוכחים גם תחת לחץ, הצפה רגשית ואי ודאות, כיצד לווסת את מערכת העצבים ולהשהות תגובות אוטומטיות, וכיצד לפגוש את עצמנו ואת האחר- מתוך קבלה, סקרנות ופתיחות.
הסדנה משלבת תרגול חוויתי הכולל מיינדפולנס, דמיון מודרך ועבודת גוף ונשימה (בהשראת SE ו-EMDR), לצד שיח רפלקטיבי וכלים ליישום בשדה החינוכי- טיפולי.
