3# כשפרויד פגש את CHAT GPT:
פסיכולוגיה חינוכית, טכנולוגיה והדילמות שביניהן
קהל יעד
אופי הסדנה
תקציר
המהפיכה הדיגיטלית הינה, אולי, המהפיכה החשובה ביותר של דורנו שהביאה בכנפיה השפעות פסיכולוגיות, תרבותיות וחברתיות רחבות היקף. בעשור האחרון, מאז כניסת הטלפון החכם ואמצעי מדיה מתקדמים אחרים, נעשה השימוש במסכים לחלק מרכזי ביותר במציאות היומיומית של כולנו, ובמיוחד של ילדים ובני נוער שלא מכירים מציאות שאין בה רובד דיגיטלי. שימוש זה הביא איתו שינויים באופן שבו אנחנו תופסים את עצמנו, חושבים, מרגישים ומנהלים מערכות יחסים. ניתן לחשוב על הטכנולוגיה גם בראי הזמן, כיצד היא משפיעה ומושפעת למשל ממגיפת הקורונה, ובימים אלה מהמלחמה. נשאל מה המשמעות של מציאות דיגיטלית זו במצב חירום? חשיפה לתכנים קשים, הבנייה של מציאות, טראומטיזציה משנית ועוד. לצד זאת, כניסתה של הבינה המלאכותית הביאה לחיינו גם את האפשרות שמחשבים, רובוטים וסוכנים דיגיטליים יחליפו במובנים מסויימים את הצורך באנשים או לפחות ישפיעו על איכות הקשר. נחשוב גם על המקום המקצועי שלנו כפסיכולוגים, המושפע באופן עמוק מנוכחותה של הטכנולוגיה בחיינו.
שינויים אלה מתנהלים בתוך מרחב הביניים הדיגיטלי שמשתרע בתווך שבין העולם הפנימי למציאות החיצונית, בין הסובייקטיביות שלנו לבין הסביבה האובייקטיבית. אל תוך המרחב הדיגיטלי הזה מושלכים רגשות, פנטזיות, יצרים, דחפים, חרדות, מנגנוני הגנה ומציאות נפשית אלטרנטיבית.
שימוש במסכים הוא לא רק זמן השימוש של ילד מול מסך, כי אם התוכן אותו הוא צורך, הרגלי השימוש של הוריו ומשפחתו, התפיסה של הנושא בבית הספר, או בתנועת הנוער אליה הוא שייך, מערכת החוקים והרגולציה, מערכת הנורמות והתרבות, ונקודת הזמן בה כל זה מתרחש. אנחנו מזמינים אתכם למסע היכרות אמיץ, ייתכן שגם מטריד אך מרתק ורלוונטי מאוד, עם המרחב ועם המפגש הספציפי של הפסיכולוג החינוכי איתו.
הסדנה תתחיל בחקירת המפגש שלנו עם הטכנולוגיה: נברר מה אנחנו חושבים ומרגישים ביחס להאצה הטכנולוגית אל מול קולות אחרים דוגמת תנועת ההאטה, לצד חקירה של ה “”Techno-self העצמי בעולם טכנולוגי. כמו כן נבחן את השפעת הטכנולוגיה במישור הבינאישי, נשאל כיצד אנחנו מתמודדים עם “Technoference” (Technological Interference) – ההפרעה הטכנולוגית לאינטראקציה שלנו עם אחרים, וננסה להבין עד כמה אנחנו ערים, כאנשי טיפול, כהורים, ובכלל להשפעות אלה על חיינו.
במהלך הסדנה נחקור בכל פעם מעגל אקולוגי אחר המשפיע באופן ישיר ועקיף על עבודתנו כפסיכולוגים חינוכיים, תוך מטרה לנסות ולהבין את מקומם של המבוגרים במציאות טכנולוגית משתנה. נבחן כיצד ניתן לנוע מהשאלה האם הטכנולוגיה טובה או רעה עבורנו אל עבר השאלה כיצד ניתן להתמודד באופן מיטבי עם האתגרים שהיא מציבה. כמו כן נציע כלים פרקטיים (בהם נתנסה בעצמנו) לפיתוח מיומנויות חוסן במציאות זו. במעגלים השונים נתייחס:
• מטפל – מטופל והשלישי הדיגיטלי: מציאות טכנולוגית נכנסת לחדר הטיפולים.
• הורות דיגיטלית: להיות הורים בעולם רווי מסכים.
• טכנולוגיה בשירות הפסיכולוגיה : היכרות עם כלים טכנולוגיים מבוססי AI התנסות עם ChatGPT
• בין בינה מלאכותית לאהבה מלאכותית: למידה חברתית רגשית בעידן ה-AI
• “מרימים מסך” – פיתוח מיומנויות חשיבה רפלקטיבית אצל ילדים ומתבגרים.
• “מסתבכים ברשת” – עבודה מערכתית עם צוותי חינוך במציאות רוויית מסכים.
• “אקו – טכנולוגיה” – על העבודה הקהילתית והנכחת הנושא ברמה החברתית.
הסדנה היא סדנה לימודית חווייתית וחד פעמית (עם דהירת הטכנולוגיה בשנה הבאה היא תשתנה 😊)
מה נדרש מהמשתתפים ? סקרנות, פתיחות, אומץ לב, ומטען לנייד.

