20# התרת הלבדיות כשה –
AEDP (ד”ר דיאנה פושה) פוגש את הגישה המגדלת (ד”ר פלורה מור)
קהל יעד
אופי הסדנה
תקציר
הגישה המגדלת מכירה בעולמם הייחודי של ילדים וצוותים בסיכון, ופיתחה פרקטיקות להכשרת צוותים לעבודה עם ילדים בסיכון, תוך התבססות על עולם תיאורטי אינטגרטיבי ועשיר. כיום, גישה זו רלוונטית אף יותר מתמיד.
הAEDP- פסיכותרפיה דינמית חווייתית מואצת- היא גישה אינטגרטיבית המבוססת על תיאוריית ההתקשרות, הגישה ההתייחסותית, מדעי המוח, טיפול קצר מועד ועוד. גישה זו מתייחסת למשמעות הרבה של מושג הוויסות בתהליך ההתפתחות, ומדגישה את התרת הלבדיות של אדם המוצף ברגשות בלתי נסבלים, ואת הנוכחות של המטפל כדמות התקשרות בטוחה. לפי הגישה, לבני האדם יכולת מולדת לריפוי ולצמיחה, גם במצבי חשיפה לטראומה שכול ואובדנים, כשסביבה בטוחה היא תנאי הכרחי לריפוי.
“על פי התפיסה החינוכית הפסיכו-חברתית דמויות חינוכיות משמעותיות בבית הספר הקשורות לחיי הילד, יכולות לספק תחליף של ממש לפסיכותרפיה, שכן ביכולתן לקיים עמו מגעים של הזנה והכוונה בסביבה הטבעית (מור, 2014).
“המבוגר המבקש לסייע לתלמיד בסיכון נתקל בתהום הפנימית שבנפשו של התלמיד. המפגש הזה מעורר במבוגר המסייע תחושות מורכבות – איום וערעור ובו בזמן מפגש עם ארץ לא נודעת שיש בה הזדמנות לגילוי פנימי מעשיר (מור ולוריא, 2014).
תהליכי למידה והתפתחות קשורים ביחסים ומערבים רגשות, יחסי אובייקט מופנמים, מנגנוני הגנה ועוד, גם אם אלה אינם מודעים או מדוברים. במיוחד מורכב הדבר כשמדובר בעבודה עם ילדים ומבוגרים, אשר מתמודדים עם רמות שונות של סיכון לאורך זמן.
בסדנה נפגוש את עצמנו ואת מי שהיינו, במטרה להגדיל את המרחב הפנימי באינטראקציה עם האחר בכלל, ובהקשר של למידה בפרט. ניקח את הזמן להקשיב, להכיר ולחוות מושגים תיאורטיים דרך עצמנו ובהתייחס למשולש – מבוגר, ילד, מציאות. נעמיק בהבנת הרגשות המעורבים, ונכיר בכוחו של המבט: מבט פנימה, מבט החוצה ומבטו של האחר עליי. נלמד להשתמש בהעמקת המודעות בעבודה עם צוותי חינוך, על מנת שיוכלו להעמיק את היכרותם את עצמם ואת הילדים כסובייקטים, ולהכיר ביחסים עמם כאינטראקציה הדדית (לא שוויונית) בעלת ערך תרפויטי. קשר מיטיב נמצא בבסיסם של כל תהליכי הלמידה וההתפתחות.
הסדנה חווייתית, מושתתת על גוף ידע רחב, ותכלול התבוננות בהיבטים אישיים, מקצועיים וקבוצתיים.
הסדנה מיועדת לכל מי שהיה ילד.ה הזקוק.ה ל’עיניים טובות’ ומהווה מיכל עבור אחרים.
בסדנה ניתן מקום לעצמנו כמטפלים.ות בתקופה של סיכון מוגבר, ונחזור ונתחבר לעולמם של ילדים וצוותים בסיכון.

