35# “המערכת החינוכית על ספת הפסיכולוג” הבנה מערכתית ודינמית לקראת כתיבת המקרה המערכתי למבחן המומחיות
קהל יעד
אופי הסדנה
תקציר
הפסיכולוגיה החינוכית מזמנת עבודה מערכתית ייחודית, בה הפסיכולוג נדרש להבנה ולאבחון ארגוני, ולתהליכי התערבות משמעותיים, הכוללים טיפול, התערבות קבוצתית, קונסולטציה ועד התערבות מערכתית כוללת.
המורכבות שבעבודה המערכתית דורשת מהפסיכולוג החינוכי לנוע בין עולמות של פנים וחוץ. בין היכולת להיות חלק מתוך המערכת בה הוא עובד, לייצור תהליכים של הצטרפות, קשר ואמון, אך בד בבד נדרש ליכולת להתבונן על המערכת מבחוץ, לכן על הפסיכולוג החינוכי לגלות הבנה משמעותית בהבנה ארגונית ודינמית של המערכת וזאת על מנת לקונסולטציה והובלת תהליכי שינוי והתערבות.
מטרת הסדנה הינה הרחבת הידע התיאורטי והבנה של התהליכים הדינמיים והארגוניים, תוך התבוננות ורפלקציה על מאפייני המערכת בה עובד הפסיכולוג החינוכי. בסדנא נשלב למידה עיונית לצד, התנסות חווייתית ולמידת עמיתים. נכיר כלי אבחון, מודלים לאבחון ארגוני ולהתערבות מערכתית.
נדון בדילמות ארגוניות ונתמקד בניתוח, ארגון ובהמשגה של המקרה המערכתי, דרך פרקטיקה ייחודית ויישומית, עם דגש מיוחד על התארגנות לקראת כתיבת המקרה המערכתי לבחינת ההתמחות, כולל בחירת התיאוריות והתאמתן למקרה המסוים.
