19# “גם המורה במרכז”: גישות פסיכולוגיות בהנחיית מורים בין שגרה למשבר
קהל יעד
אופי הסדנה
תקציר
איך זה להיכנס לנעליים של מורה שחווה עלבון יומיומי? איך מרגישה מורה שמול עיניה נשחקת התקווה? איך ניתן להתערב במצבים בהם כיתה נחווית כבלתי אפשרית ?
בסדנה הזו נדון במצבים הללו — נחווה אותם ונלמד כלים מעשיים שפותחו בשטח במהלך השנים האחרונות .
נשלב תובנות תיאורטיות מגישות קוגניטיביות-התנהגותיות וממודלים פסיכודינמיים שונים. עם דגש על התנסות חווייתית: תרגולים, סימולציות וניתוח קטעים נבחרים מהקולנוע והטלוויזיה.
נעסוק במיומנויות קריטיות לחיזוק החוסן של המורה:
• התמודדות עם פגיעות יומיומית (עלבון, זלזול, תוקפנות).
• יצירת אקלים כיתתי בטוח, מוגן ותומך — גם במצבי קושי.
• חידוש אנרגיות מוטיבציוניות בכיתות מאתגרות.
• בניית מנגנוני התמודדות באמצעות מודל קש”ת: קבלה, שינוי ותקווה — במיוחד במצבי טראומה קולקטיבית.
לצד זאת, נתבסס על גישות אינטר סובייקטיביות המדגישות את יחסי הגומלין הרגשיים בין מורה לתלמיד, ואת החשיבות בהענקת מקום לחוויותיהם הסובייקטיביות של כל הצדדים , כולל הצד של הפסיכולוג המלווה, בתוך המפגש החינוכי.
כהשראה נזכור את מילותיו של יונג:
“המפגש האמיתי מרפא לא באמצעות ידע, אלא באמצעות החוויה החיה.”
לקריאה נוספת על התכנים ניתן לעקוב אחר המאמרים שפרסמה מעבירת הסדנה באתר פסיכולוגיה עברית.
