32# “אני בגילו לא יכולתי לשבת דקה” – איתור , זיהוי וטיפול בקשיי קשב וריכוז
בגיל הרך – הרחבת ארגז הכלים של הפסיכולוג החינוכי
קהל יעד
אופי הסדנה
תקציר
כ-50% מההפניות בגילאי הגן ע”י גננות, הורים, מטפלים ואחיות טיפת חלב לשירותים פסיכולוגים חינוכיים, מכונים להתפתחות הילד ומרכזים לגיל הרך, מכילים חשד להפרעת קשב וריכוז בגיל הרך !. pre school ADHD
בשנה וחצי האחרונות מאז פרוץ מלחמת “חרבות ברזל” הורים רבים מדווחים על עליה משמעותית בסימפטומים משמעותיים של קשיי קשב וריכוז.
לזיהוי ואבחון המוקדמים של הפרעת קשב וריכוז על סוגיה השונים ישנה חשיבות טיפולית רבה על הילד, יכולת הלמידה שלו, הדימוי העצמי, היחסים החברתיים, המשפחה והסביבה החינוכית.
הסימנים המוקדמים בגיל הרך הינם חשובים מאוד לזיהוי ואיתור ומאפשרים התערבות טיפולית ופסיכו- חינוכית מתאימה ומקלה על הילד ומשפחתו.
קיימת גם חשיבות רבה בסדנא זו לאור המעורבות בשנתיים האחרונות של פסיכולוגים חינוכיים בגילאים הצעירים בגני ט”ט חובה ובכניסה לאיתור במעונות היום.
בסדנא הנוכחית נעסוק בסימנים המוקדמים והדקים של קשיי קשב וריכוז החל מגילאי שנתיים, באבחנה המבדלת בין ילד “שובב” ובעל טמפרמנט פעיל לבין חשד לקשיי קשב וריכוז והיפראקטיביות. נלמד על הסימנים המוקדמים לכל אחד מסוגי הפרעת הקשב ADHD-HI , ADHD-PI , ADHD-C.
בסדנא נעסוק בסימנים המוקדמים והייחודיים, מגיל שנתיים בזיהוי והתבוננות על הפרעת קשב וריכוז ובפרט הפרעה מסוג ADHD-PI,הכוללים ניתוקים ובהיות, פגיעה בזיכרון העבודה, בזיכרון הפעיל ו- OVER FOUCOS נלמד את ההבחנה בין ילדים עם קשיי קשב וריכוז לבין ילדים עם היפראקטיביות ואימפולסיביות וכן ילדים עם מאפייני טמפרמנט של טווחי ריכוז קצרים ומוסחות. נעסוק גם באבחנה המבדלת המרתקת בין קשיי קשב וריכוז בגיל הרך לבין ניתוקים אפילפטים ואוטיזם.
נתבונן מה נחשב תקין ומה יעורר חשד והמשך מעקב? וכן נתבונן על ההשפעה של מצבי דחק (כגון מלחמת חרבות ברזל) על קשיי הקשב והריכוז בקרב ילדים.
נציג מה הנורמות התקינות בקרב ילדים בגיל הגן לטווחי קשב וריכוז, (כמה זמן צריך לערוך מפגש במעון או בגן ט”ט חובה ?), תחום אשר מעט מאוד נחקר ונבדק בגילאים הצעירים. נחשוף ונלמד שאלוני ומבחני קשב לגילאי 2-6 שנים אשר יעזרו לנו באיתור קשיי הקשב והריכוז ובפרט קשיים מסוג ADHD-PI שאלונים כגון קונרס (DSM) , קונרס-3, קונרס מורחב, בריף, ונדרבליט. נלמד מתי מומלץ להשתמש בשאלון זה או אחר, יתרונות וחסרונות בהעברה ובהבנת הקשיים.
נלמד איך להעזר במבחנים (או תת מבחנים שונים) אשר יתנו לנו תמונה רחבה יותר על תפקודי הקשב והריכוז – מתוך סטנפורד בינה מהדורה 5, לייטר- 3, KBIT ועוד… וכן נרחיב את ההסתכלות גם על מאפייני המשחק, עולם התוכן הרגשי, תצפית בגן ואבחון לא פורמאלי בחדר האבחון.נדבר על דרכי הטיפול הראשוניות וההדרכה להורים ולצוות החינוכי (מה ניתן לעשות בכדי לאתר ילדים אלה בגן). כיצד ניתן לעזור לגננת, למטפלות במעון להתמודד עם ילדים עם קשיים אלה.
נתמקד גם בהדרכה להורים סביב עזרה בוויסות והעלאת טווחי הריכוז (יצירת סיפור חברתי, שימוש בציוד ובמשחקים שונים ומותאמים לקשים אלה ועוד.. )
מיועד לכלל הפסיכולוגים משלבי התמחות שונים, מומחים ומדריכים עם אוריינטציה ועניין בגיל הרך.
