סדנאות הכנס

22# “אם לא נותנים לך להכנס דרך הדלת, סימן שאתה צריך להכנס דרך החלון” –
טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול מבוסס קבלה ומחויבות לכעס ותוקפנות בילדים ונוער

קהל יעד

כולם.ן

אופי הסדנה

עיוני – טיפול (סדנת למידה בנושאים הקשורים לפסיכותרפיה)

תקציר

נכיר בסדנה שתי גישות יעילות ומבוססות מחקרית לטיפול בילדים ונוער המתמודדים עם קשיים בוויסות כעס ותוקפנות: הטיפול הקוגניטיבי- התנהגותי (CBT) וטיפול מבוסס קבלה ומחויבות (ACT).
בספרות המקצועית נהוג להפריד בין תחושת כעס, שהוא הממד הרגשי המוביל להתנהגות תוקפנית, לבין ההתנהגות עצמה. כעס מוגדר כמצב רגשי שלילי הכולל חווית עוררות גופנית מוגברת ומחשבות על פגיעה והאשמה. ילדים ובני נוער, המתקשים בוויסות כעס ותוקפנות, עלולים להקלע למעגל קסמים שלילי ולסבול מדחייה חברתית ורמה מוגברת של דיכאון ואובדנות.
בסדנה נכיר את הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי בכעס ותוקפנות. מודל טיפולי זה מתייחס לקשיים בוויסות כעס ותוקפנות כנובעים משלושה מקורות עיקריים: למידה חברתית, קשיים בוויסות הרגשי, וליקויים בעיבוד המידע החברתי. לאחר מכן, נלמד את טכניקות הטיפול אשר מטרתן לשפר מיומנויות בשלושה תחומים עיקריים: וויסות רגשות, פתרון בעיות ומיומנויות חברתיות.
בהמשך נכיר את הטיפול המבוסס על קבלה ומחויבות. מודל טיפולי זה מתייחס לתהליכים כגון: המנעות חוויתית, והדבקה קוגניטיבית, כגורמים מרכזיים לקשיי שליטה בכעס ותוקפנות. המודל מתמקד במושג הגמישות הפסיכולוגית ובהרחבתה על ידי התמקדות במספר תהליכי ליבה, וביניהם: קבלה, חמלה עצמית, הבהרת ערכים ומחויבות לפעולה.
נדגים באופן חוויתי את המאפיינים השונים ונתרגל את הטכניקות האפשריות בכל אחד מהמודלים בדרכים מהנות, משחקיות, ומתאימות לילדים ונוער.

לכל הסדנאות
ד"ר שמרית תלרז כהן
מנחה
ד"ר שמרית תלרז כהן
פסיכולוגית קלינית מדריכה, חברה מומחית- מדריכה באיט''ה, מורשית להיפנוט. חברת סגל בכיר בתוכנית לתואר שני בחינוך, מיינדפולנס ולמידה חברתית רגשית ובתוכנית לטיפול באומנות ומנהלת שירותי הייעוץ הפסיכולוגי במכללה האקדמית בית ברל. בעבר, פסיכולוגית אחראית ביחידה לוויסות התנהגותי לילדים ונוער במרכז לבריאות הנפש גהה וכיום מדריכת שירות ה-CBT ביחידה.