36# גן נעול. לא שביל אליו, לא דרך? התבוננות על תהליך הפורמולציה הטיפולית
קהל יעד
אופי הסדנה
תקציר
כאשר הורים פונים עם ילדם לטיפול בעקבות בעיה שמדאיגה אותם, כיצד נדע מה עומד מאחורי הבעיה, ומה היא מייצגת? האם מדובר בבעיה חולפת, בתגובה למציאות חיצונית כדוגמת המציאות המשברית המתמשכת שלאחר השבעה באוקטובר? או ליחסים בתוך המשפחה? או שמא מדובר בקושי פנימי מבני מורכב של הילד?
בסדנה, נעסוק בפורמולציה הטיפולית, בתהליך הדיאגנוסטי הראשוני לקראת הטיפול, ובהבנת הרבדים השונים שעשויים להסתתר מאחורי הסימפטום שהילד/ה מציג/ה. נבנה את הפורמולציה הטיפולית תוך הסתמכות על גישות דינמיות מגוונות: ויניקוט, קוהוט, קליין ואנה פרויד ותוך התבוננות על תהליכי טרנספרנס דינמיים.
נלמד את המבנה של תהליך ההערכה הראשוני הנדרש לתכנון והתאמת הטיפול, ונשכלל את היכולת של הפקת מידע דיאגנוסטי משמעותי מתוך כלי ההערכה פורמליים ובלתי פורמליים כגון: אינטייק (הורים, ילד, מערכת), תצפית במשחק חופשי, משחק בארגז החול, squiggle לפי ויניקוט והערכה דיאדית. נתמקד בהבנת תהליכי העברה והעברה נגדית והזדהות השלכתית ומשמעותם.
הבנת התהליכים העומדים בבסיס נפשו של הילד תתרום גם לתחום הרגשי המתואר באבחון הפסיכולוגי, ותעשיר את הידע והיכולת של המשתתפים בתיאור רחב יריעה של עולמו הפנימי של הילד, לרבות כוחות אגו, אפיוני חרדה ודפוסים הגנתיים.
הסדנה תעמיק בניתוח של מפגשי ההערכה הראשוניים אותם יציגו המנחות והמשתתפים עצמם, תתרום ליכולת של המשתתפים לעסוק בהערכה הראשונית כמתבקש בטיפול, בהלימה לדרישות ההתמחות, ותעשיר את יכולתם הטיפולית.

